רפלקסולוגיה לנשים בהריון

בתקופת ההריון, כל המשאבים של הגוף מופנים להתפתחות העובר. לכן מומלץ לתמוך באישה יותר מהרגיל מבחינה תזונתית, פיזית ונפשית. בתקופה זו על האישה לדאוג לעצמה על מנת שגופה יעשה את העבודה שהוא יודע לעשות כל כך טוב – התפתחות עובר בריא ושלם.

הרפלקסולוגיה יכולה להקל על התופעות השכיחות של תקופת ההריון, לעודד הרגשת רגיעה. הטיפול יכול לסייע במקרים של:

  • בחילות
  • הקאות
  • בצקות, נפיחות וכאבים ברגליים
  • צרבת
  • כאבי ראש
  • בעיות עיכול
  • חולשה ועייפות
  • בעיות שינה
  • סכרת הריון
  • לחץ דם נמוך/גבוה

כיצד מתבצע הטיפול בשלבים השונים של ההריון?

הטיפול בזמן הטרימסטר הראשון מתבצע בעדינות ובאיטיות, במטרה לתמוך במערכת ההורמונלית ובתהליך התפתחות העובר עם התייחסות לריאקציות של קליטת העובר והתבססותו.

הטיפול הרפלקסולוגי בזמן הטרימסטר השני והשלישי בכללותו עוזר לגוף להתגבר על התופעות בהריון. הטיפול מרגיע את מערכת הנשימה ודפיקות הלב, תומך במערכת השלד והשרירים, במערכת הרבייה, במערכת ההורמונלית ובמערכת הלימפה. במהלך הטיפול ישנה התייחסות לתופעות שכל אישה חווה במהלך ההריון.

הטיפול הרפלקסולוגי בטוח, נעים ומרגיע. כדאי שאישה תקדיש לעצמה זמן לעכל, להרגיש, לחשוב, לנוח, להיות רגועה ושלווה ולתת לגופה לעשות את עבודתו.

בטיחות הרפלקסולוגיה בהריון

מטפלים רבים נמנעים מטיפול בנשים בהריון, בעיקר בטרימסטר הראשון. בספרי הריון מסוימים ממליצים שלא לקבל טיפול רפלקסולוגי במשך כל תקופת ההיריון.

אחוז ההפלות הספונטניות של הריונות בני 4 עד 20 שבועות הוא 15%. אך השכיחות האמיתית גבוהה בהרבה ומוערכת בקרוב ל-50%. הסיבה לכך היא שרוב ההפלות מתרחשות בשבועיים שלאחר הביוץ, עוד לפני שמתגלה איחור בווסת. הדימום נראה לאישה כמו דימום של ווסת.

הפלות ספונטניות מתרחשות ללא כל קשר לטיפול רפלקסולוגי. אך למטפלים יש פחד טבעי מלהיות במקום הלא נכון בזמן הלא נכון.

הכנה ללידה

טיפול רפלקסולוגי באופן קבוע בזמן ההריון יכול לתרום ללידה קלה ויעילה יותר. הטיפול יאפשר לגופך להיות במצב הטוב ביותר כדי להתמודד עם הלידה.

על פי מחקרים שבוצעו עלה:

1. במחקר שכלל 593 נשים שילדו בבית חולים בדנמרק נמצא ש-89.7% מאלה שבחרו לקבל טיפול רפלקסולוגיה ללא תרופות משככות כאבים, הרגישו הקלה בכאב. מחקר זה הראה שהטיפול לא רק עוזר להקלה בכאב, אלא גם יכול לעזור לקדם את הלידה ללא צורך בהתערבות נוספת במקרים רבים.

2. מחקר נוסף הראה שטיפולי רפלקסולוגיה הניתנים באופן קבוע במהלך ההריון יכולים לקצר את משך הלידה בכ-60%. השלב הראשון של הלידה מוערך בממוצע של 16-24 שעות, לעומת 5-6 שעות למי שקיבלה טיפול. בקרב אותן נשים, נרשם ביקוש נמוך יותר במשככי כאבים בזמן הלידה.

קידום תהליך לידה

החל מהשבוע ה-37, רפלקסולוגיה יכולה לעורר את התחלת הלידה אם העובר והאם מוכנים לכך. הטיפול יכול לשמש כאמצעי זירוז טבעי, כשהוא מרגיע את האם והעובר ומכין את המערכת ההורמונלית והרחם לקראת הלידה.

במהלך הלידה

רפלקסולוגיה יכולה להיות יעילה מאוד בהקלת תהליך הלידה. הטיפול מעודד את התרחבות צוואר הרחם, מפחית את הכאב, תורם להגברת הצירים במהלך הלידה ומקצר את משך הזמן של כל אחד משלושת שלבי של הלידה כתוצאה מכך.