טיפולי פוריות: הטיפול לא הצליח? זה לא כשלון

מאמר אורח מאת: גילי שטיין מורנו – “דרך חדשה”

פעמים רבות, הבשורה על כך שהטיפול לא הצליח מעוררת תחושה של כישלון. עם זאת, חשוב מאוד לזכור ולדעת שבטיפולים, כל חודש שונה ממשנהו – וזה נכון בכמה מובנים. ראשית, כמות הביציות נוטה להשתנות מפעם לפעם, וזה נכון גם אם הפרוטוקול שנתן הרופא זהה. מעבר לכך, גם איכות הביציות משתנה.

בנוסף, גם הזרע עובר שינויים בתקופות מסוימות וגם עניין זה יכול כמובן להשפיע על תוצאות ההפריה והטיפול. אבל אני רוצה לשים את הדגש דווקא על הפן המנטלי – ובמיוחד על המלה “כישלון”.

בעולם ה-*NLP, אחת מהנחות היסוד אומרת ש“אין כישלון אלא משוב לצמיחה”.

חשוב מאד לא להתייחס לאי הצלחה של טיפול ככישלוןאלא דווקא להסתכל על ההיבטים החיוביים שבאי-ההצלחה – וככל שמתעמקים בכך, ניתן לשים לב להיבטים רבים כאלה. לפניכן מספר דוגמאות:

(1) בראש ובראשונה, למילה כישלון קונוטציות שליליות והרסניות. במיוחד בשלב הטיפולים, רצוי להזין את המוח והתת-מודע שלנו בדברים חיוביים. אני מאוד מאמינה בכוחה של מילה –  אם נפנים שישנן מלים אשר אינן מועילות לנו ושכדאי להחליפן במילים בעלות הקשר חיובי, המוח שלנו יתרגל לחשוב בצורה חיובית. לכן, אני ממליצה להשתמש במילים כמו “יצליח בפעם הבאה” או “הפעם לא הצליח” במקום “הטיפול נכשל”.

המילים בהן אנו עושים שימוש בשפה היומיומית, מדליקות אצלנו במוח אזורים שונים. המוח שלנו עובד על בסיס הקשרים, והמילה “כישלון” עלולה לקחת אותנו בזיכרון למקומות לא מועילים ולא נעימים. ברגע שלא נעשה שימוש במלה “כישלון”, נוכל להימנע לא פעם מהיזכרות בחוויות לא נעימות.

ללא השימוש במילה – המוח והגוף יוכלו להשתכנע שלמעשה לא מדובר בחוויה של כישלון, ושזה פשוט עניין של זמן עד שייקלט הריון.

(2)  תדעי לומר לעצמך – “אם החודש לא הצלחתי – סימן שלא הייתי מוכנה לכך נפשית או פיזית, וקיבלתי עוד קצת זמן להכין את עצמי לאמהות”. המסע הזה לקראת הורות מלמד אותנו דברים חדשים בכל שלב. למשל, ניתן להסתכל על כך כשיעור בחיים בסבלנות, וזו תשמש גם הלאה – בהריון, בהורות ובכלל בחיים.

(3)  העובר/ים שייקלט/ו הם אלה שיהיו הילדים שלך – והטבע עושה בחירות נכונותכלומר, אם לא נקלט הריון בטיפול מסוים – יתכן שהיתה לכך סיבה רפואית, ללא כל קשר אלייך, למזל שלך או לכל אמונה אחרת שיש לך לגבי עצמך.

נקודה אחרונה למחשבה: לבסוף, כשיש הריון והתינוק נולד – את מתמלאת בשמחה מכך שהילד שלך הוא זה שאת מחזיקה בידייך, מחבקת ומנשקת. ולכן, הטיפול שבסופו של דבר הצליח, היה הטיפול הנכון, בזמן הנכון!

כדאי אם כן לאמץ את הנחת היסוד הזו – “אין כישלון אלא משוב לצמיחה” – כדרך חיים בכלל, ובמהלך טיפולי פוריות בפרט.

Neuro – עצבי, Linguistic – לשוני, שפתי,  Programming  – תכנות. שיטה לשינוי דפוסי  התנהגות וחשיבה ולהשגת מטרה באמצעות חיזוק המשאבים הטמונים בכל אחד ואחת מאיתנו.

© גילי שטיין מורנו – “דרך חדשה” – תמיכה והתמודדות עם טיפולי פוריות בשיטת NLP