איך שיטת מודעות לפוריות תעזור לך להיכנס להריון

כתבה: תמי ורדי

הקדמה: במקרים רבים כאשר נשים מנסות להיכנס להריון, הן יתחילו למדוד את חום השחר במטרה לזהות את מועד הביוץ. הבעיה היא שבמקרים רבים זה כבר יהיה מאוחר מדי. אני מביאה לכן מאמר זה של תמי ורדי כדי שתכירו את שיטת המודעות לפוריות (שמ”פ), שיטה בה אני משתמשת למניעת הריון כבר כמה שנים, תבינו את חשיבות המעקב אחר סימני הפוריות שלכן שלפני הביוץ ותלמדו לזהות את חלון הפוריות שלכן. איריס גומס

מהי שיטת המודעות לפוריות?

שיטת המודעות לפוריות היא שיטה שמלמדת אישה לזהות בעצמה את חלון הפוריות בכל חודש, ועל ידי כך היא יודעת האם ביום נתון היא פורייה או לא (כלומר, האם היא יכולה להיכנס להריון באותו יום).

השיטה מבוססת על מעקב פשוט אחר מספר סימנים טבעיים של הגוף. באמצעות זיהוי שלהם, יכולה האישה לתכנן הריון רצוי או למנוע הריון כשאינה מעוניינת בו – על ידי הימנעות ממגע מיני בימים הפוריים או שימוש באמצעי מניעה רק באותם הימים. בימים אחרים, האישה יודעת שכבר איננה פורייה (וגם אם אינה חפצה בהריון – כבר אין לה צורך למנוע זאת).

המושג “חלון הפוריות” מתייחס ליום הביוץ, כמובן, אך גם למספר ימים שמקדימים לביוץ, ימים שבהם מתקיימים תנאים פוריים בגוף האישה. “תנאים פוריים” אלה מאפשרים לזרע לשרוד ולהמתין לביוץ, ואלה ימים שבהם מגע מיני עשוי להניב הריון.  חלון פוריות כזה יכול להיפתח עד כ-5 ימים לפני הביוץ, כך שההנחה כי רק ביום הביוץ עצמו אישה יכולה להיכנס להריון היא הנחה שגויה. נהפוך הוא: השלב האופטימלי להרות הוא כיומיים לפני הביוץ.

אחרי אילו סימנים כדאי לעקוב כאשר מנסים להיכנס להריון?

בימים הקודמים לביוץ, עם העלייה ברמות הורמון האסטרוגן, מתרחשים בגוף האישה מספר שינויים. את חלקם היא יכולה לזהות בעצמה,  תוך הקשבה לגוף ושימת לב לשינויים הללו.

הסימנים אחריהם האישה יכולה לעקוב לבדה הם שינויים בחום הגוף (אותו היא מודדת מדי בוקר, עם היקיצה), שינויים בהפרשות הטבעיות, שינויים במצבו של צוואר הרחם (אותו היא יכולה לחוש עם החדרת אצבע לנרתיק) ושינויים משניים שונים (למשל שינוי בעוצמות החשק המיני, שינויים רגשיים והתנהגותיים ועוד).

מבין השינויים הללו, הסימן הפשוט ביותר למעקב – והרלוונטי ביותר עבור אישה שרוצה להיכנס להריון – הוא ההפרשות. כל אישה מכירה את ההפרשות הטבעיות שלה באופן אינטואיטיבי, גם אם מעולם לא שאלה את עצמה מה פירושן. רובנו מכירות ימים שהתחתון יבש, לעומת ימים בהם יש הפרשה רטובה, רירית, נמתחת ושקופה שמופיעה הן על התחתון והן בניגוב עם נייר טואלט.

למעשה, היובש (או לחילופין – הפרשות עם מרקם יבש, דביקות, סמיכות ואטומות) הוא אחד הסימנים שעוזרים לאישה שמתרגלת שמ”פ (שיטת המודעות לפוריות) להבחין בכך שהיא עדיין (או כבר לא) פורייה. ככל שההפרשות נהיות יותר רטובות ו/או לחות, ואף מימיות, חלקלקות, מבריקות ושקופות – האישה יכולה לדעת שהיא נכנסת אל חלון הפוריות. כשההפרשה מגיעה לשיאה – הכי רטובה, שקופה, חלקלקה, נמתחת, מימית – האישה יכולה להסיק שהיא בשיא פוריותה. אלה הימים המומלצים לקיים יחסי מין, אם רוצים להיכנס הריון.

מה לגבי ערכות ביוץ?

ניתן להיעזר בערכות ביוץ כדי לזהות את ימי שיא הפוריות. חשוב רק לציין את הדבר הבא: ערכות הביוץ אינן “מכסות” את כל חלון הפוריות. הן יאותתו רק על התקרבות הביוץ עצמו. אך כזכור, גם בימים הקודמים לביוץ, ימים בהם ערכות הביוץ יראו תוצאה שלילית, ניתן להרות.

נשים שלומדות לזהות את ההפרשות הפוריות הטבעיות שלהן, אינן זקוקות לערכות ביוץ. ההפרשות הפוריות אמינות לא פחות – ואף יותר – מערכות הביוץ (וכמובן זולות בהרבה).

למי שבכל זאת רוצה לגבות את עצמה בערכה – מומלץ “לשמור” אותה לימים שנדמה לך שאת מזהה שינוי במגמת ההפרשות הטבעיות שלך, ימים בהם את מתחילה להרגיש יותר רטיבות בנרתיק ועל התחתון, או מזהה בניגוב הפרשות רטובות כלשהן.

האם מדידת חום יכולה לעזור לי להיכנס להריון?

הרבה פחות מההפרשות. העלייה החדה בחום מאותתת על כך שהביוץ כבר התרחש, ולכן היא עוזרת לנשים שמתרגלות שמ”פ בעיקר לצורך מניעת הריון (אינדיקציה לכך שחלון הפוריות תם).  עבור אישה שרוצה להיכנס להריון אין צורך מיוחד למדוד חום. מי שבכל זאת רוצה למדוד חום – עקומת החום תראה לה האם היה ביוץ ומתי. העלייה בחום תסמן לאישה שהביוץ כבר התרחש, ותאותת מתי יש לערוך בדיקת הריון (כשבועיים מאוחר יותר).

תמי ורדי, מנחה מוסמכת של שיטת המודעות לפוריות